Object Details
Title
                                            Les mœurs et fachons de faire de Turcz
                                        Publication/Bibliography
                                            Les mœurs et fachons de faire de Turcz avecq' les regions y appertantes, ont este au  vif contrefaictez par Pierre Coeck d’Alost, luy estant en Turquie, l' an de Jesuchrist  M.D. 33., lequel aussy de sa main propre a pourtraiet ces figures duysantes à l'  impression d' y celles. Marie Verhulst vefue dudict Pierre d' Alost trespassé en l’ an MDL  a fairt imprimer les dictes figures sous grace et privilege de l' Imperialle Maiesté.  En l' an MCCCCCLIII.
                                        Description
                                            Τμήμα ανατυπωμένης ξυλογραφίας του van Aelst. Στην πλήρη του μορφή το έργο  αποτελείται από επτά συνεχόμενους πίνακες. Το συγκεκριμένο κομμάτι αποτελεί τμήμα  του πρώτου πίνακα που ορίζεται στα δεξιά από Καρυάτιδα – γυναικεία μορφή με  τουρκική ενδυμασία. Στα αριστερά υπάρχει αντίστοιχη ανδρική φιγούρα. Απεικονίζεται  διάλειμμα ταξιδιωτών σε κάποιο από τα ορεινά περάσματα των Βαλκανίων ("βουνά της  Σκλαβονίας" τα αποκαλεί ο ίδιος ο καλλιτέχνης) και την υποχρέωσή τους να  διανυκτερεύσουν στην ύπαιθρο, απουσία καταλληλότερων καταλυμμάτων. Διακρίνεται  άνδρας να μεταφέρει φαγητό, πίσω του γυναικεία μορφή, στο έδαφος εμπορεύματα,  αποσκευές και κοιμισμένοι ταξιδιώτες.
                                        Subject
                                            ΕΜΠΟΡΟΙ/ΕΜΠΟΡΙΟ|ΔΡΟΜΟΙ/ΟΔΟΙ|ΗΘΗ/ΕΘΙΜΑ/ΠΑΡΑΔΟΣΕΙΣ|ΟΘΩΜΑΝΙΚΗ ΑΥΤΟΚΡΑΤΟΡΙΑ|ΤΑΞΙΔΙΑ/ΠΕΡΙΗΓΗΣΕΙΣ
                                        Date
                                            1533
                                        Datecoveragefrom
                                            
                                        Datecoverageto
                                            
                                        Country
                                            Οθωμανική Αυτοκρατορία
                                        OLCity
                                            
                                        OLSite
                                            
                                        Monument
                                            
                                        OLArea
                                            
                                        Scrapbook
                                            58
                                        Volume
                                            1
                                        Spread
                                            s034
                                        Author
                                            Coecke van Aelst
                                        Engraver
                                            Pieter Coecke van Aelst
                                        Publisher
                                            Mayken Verhulst
                                        Type
                                            Book clipping
                                        Notes
                                            Ο Φλαμανδός καλλιτέχνης Pieter Cocke van Aelst (1502 - 1550), γεννήθηκε στην  ομώνυμη πόλη (Alost στα γαλλικά) και μαθήτευσε στο εργαστήριο του Bernard van  Orley στις Βρυξέλλες. Διακρίθηκε ως σκιτσογράφος, ζωγράφος και αρχιτέκτονας  τιθέμενος, μάλιστα στην υπηρεσία του Αυτοκράτορα της Αγίας Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας  Καρόλου Ε’ και της αδελφής του Μαρίας, Βασίλισσας της Ουγγαρίας. Το 1533 ταξίδεψε στην Κωνσταντινούπολη. Για τη μετάβασή του χρησιμοποίησε πιθανότατα τον πιο  διαδεδομένο και ασφαλή χερσαίο δρόμο διαμέσου Βενετίας και Ραγούζας  (Ντουμπρόβνικ) και όχι τον επικίνδυνο, λόγω καιρικών συνθηκών και πειρατείας,  θαλάσσιο. Αυτό θα του επέτρεπε να συναντήσει σκηνές όπως αυτή που περιγράφεται  στο συγκεκριμένο έργο του με την ανάπαυλα των ταξιδιωτών. Ο van Aelst ταξίδεψε  στην Ανατολή εκπροσωπώντας μία εταιρεία που ενδιαφερόταν να πουλήσει στο  Σουλτάνο Σουλεϊμάν το Μεγαλοπρεπή περίφημες φλαμανδικές ταπετσαρίες. Η  μουσουλμανική θρησκεία, όμως, με τις ανεικονικές επιταγές απαγόρευε οποιαδήποτε  διακοσμητική απεικόνιση ανθρώπου ή ζώου με αποτέλεσμα ο ζωγράφος  να γυρίσει στην πατρίδα του άπραγος.  Προτού επιστρέψει, έκανε επτά σκίτσα με σκηνές aπό την καθημερινότητα της  οθωμανικής αυτοκρατορίας και την αυλή του Σουλτάνου. Αυτά τα σκίτσα που αργότερα  μετατράπηκαν σε ξυλογραφίες θεωρούνται από μερικούς ως οι παλαιότερες ζωγραφικές  απεικονίσεις της ζωής στην Κωνσταντινούπολη. Οι ξυλογραφίες εκδόθηκαν μετά το  θάνατο του van Aelst, από τη δεύτερη σύζυγό του και επίσης ζωγράφο Maeyken  Verhulst, όχι σε βιβλίο αλλά σε ενιαία μορφή (η κάθε εικόνα μετά την άλλη με  διαχωριστικά στοιχεία Καρυάτιδες – ανδρικές και γυναικείες μορφές με τουρκικές  ενδυμασίες που εναλλάσσονται). Θέμα του πρώτου πίνακα ήταν η ζωή στην οθωμανική  επαρχία και οι συνθήκες ταξιδιού για τους ταξιδιώτες και τους πραματευτάδες, του  δεύτερου η ίδια η εμπορική διαδικασία (καραβάνια, αγοραπωλησίες, ανταλλαγές κλπ),  του τρίτου οι τουρκικές συνήθειες στο φαγητό και τον τρόπο λατρείας του Μωάμεθ, του  τέταρτου ο εορτασμός της Νέας Σελήνης, του πέμπτου τα ταφικά έθιμα, του έκτου τα  γαμήλια έθιμα (κατ’ άλλους ο εορτασμός μετά την τελετή της περιτομής) και του έβδομου  η παρέλαση του Σουλτάνου με τη συνοδεία του στο εσωτερικό της πόλης. Οι  δύο τελευταίοι πίνακες (έκτος και έβδομος) προσφέρουν μία ολοκληρωμένη εικόνα της  Κωνσταντινούπολης στο φόντο.  Η πρώτη φορά που οι ξυλογραφίες του Aelst δημοσιεύτηκαν δεμένες σε τόμο ήταν το  1873, με πρωτοβουλία του λόγιου Σκώτου βαρονέτου Sir William Sterling – Maxwell, ο  οποίος χρηματοδότησε την ακριβή αντιγραφή και έκδοσή τους σε εκατό μόλις αντίτυπα  με τίτλο: “Turks in 1533. A series of drawings made in that year in Constantinople by  Peter Coeck of Aelst and published from woodblocks, by his widow, at Antwerp 1553;  Reproduced, with other illustrations, in fac-simile, with an introduction by Sir William  Sterling Maxwell, Bart. Privately printed for at London and Edinburgh 1873.
                                        ObjectId
                                            1060
                                        
