--> Gennadius Scrapbooks

Προσωπογραφίαι Ε΄. Σκεντέρβεης, Πασβάνογλους, Τούρκοι κατά τον Αγώνα

Title: 

Aly Bey Captain Pacha. The destroyer of Chio, one of the most populated and cultivated islands, in the Greek Archipelago. Grand Amiral Turc, destructeur de Scio, une des isles les plus peupleés et les mieux cultivés del 'Archipel.

Publication/Bibliography: 

The Greeks. Twenty - four Portraits of the principal leaders and personages from the commencement of the struggle.Third part. London: Published by, Adam de Friedel and sold by all the principal Book and Print sellers in town and country. 1827.

Description: 

Ο Καπουδάν Πασάς του οθωμανικού στόλου και υπεύθυνος για την καταστροφή της Χίου, Καρά Αλής. Η Χίος ήταν από τις πλέον ανεπτυγμένες οικονομικά και πολιτιστικά περιοχές της Ελλάδας, κυρίως λόγω των δραστήριων εμπορικών οίκων, αλλά και της μαστιχοπαραγωγής.

Subject: 

ΑΞΙΩΜΑΤΟΥΧΟΙ|ΤΟΥΡΚΟΙ|ΔΙΟΙΚΗΣΗ|ΟΘΩΜΑΝΙΚΗ ΑΥΤΟΚΡΑΤΟΡΙΑ|ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ (1821)|ΠΟΡΤΡΑΙΤΑ|ΣΤΡΑΤΙΩΤΙΚΟΙ/ΑΞΙΩΜΑΤΙΚΟΙ

Date: 

1827

Datecoveragefrom: 

Datecoverageto: 

Country: 

Οθωμανική Αυτοκρατορία

OLCity: 

OLSite: 

Monument: 

OLArea: 

Scrapbook: 

26

Volume: 

2

Spread: 

s015

Author: 

Friedel

Engraver: 

Publisher: 

Adam de Friedel

Type: 

Book page

Notes: 

"This print forms one of the series of Greek Portraits (3rd part) now in course of publication in London & Paris, 1827, by A. F. & sold by all the principal Book & Printsellers in town & country." "Ces dessins forment une serie de Portraits des Grecs (3ième partie) et se trouve chez tous les principaux libraires et marchands d' estampes à Paris et dans les departememnts". Στις 11 Μαρτίου 1822 έφθασε στη Χίο ένα σαμιώτικο καράβι με καπετάνιο το Λυκούργο Λογοθέτη και 2.000 άνδρες φέρνοντας στο νησί το μήνυμα της Επανάστασης. Ο Σουλτάνος έχοντας ήδη να αντιμετωπίσει τους επανασταστημένους Έλληνες στα ηπειρωτικά (Ρούμελη και Πελοπόννησος) θέλησε να παραδειγματίσει τους κατοίκους των νησιωτικών περιοχών και να τους αποθαρρύνει να προσχωρήσουν στον αγώνα τιμωρώντας τους Χιώτες. Έστειλε, λοιπόν, εναντίον τους μεγάλη ναυτική δύναμη με επικεφαλής τον Καπουδάν Πασά Καρά Αλή. Ο οθωμανικός στόλος έφθασε στο νησί στις 30 Μαρτίου και μέσα σε διάστημα δεκαπέντε περίπου ημερών το κατέστρεψε ολωσχερώς σκοτώνοντας χιλιάδες ανθρώπων (πάνω από 2.000 υπολογίζονται μόνο οι σφαγιασθένετες στη Νέα Μονή). Οι ωμότητες των Τούρκων και η αποτύπωση της σφαγής με το χρωστήρα του Γάλλου ζωγράφου Eugène Delacroix (Η σφαγή της Χίου, 1824, μουσείο Λούβρου), είχε ως αποτέλεσμα ο ελληνικός αγώνας να κερδίσει τη συμπάθεια του ευρωπαϊκού κοινού να ενισχυθεί το φιλλεληνικό κίνημα. Εκδίκηση από πλευράς Ελλήνων πήρε ο Ψαριανός μπουρλιοτιέρης Κωνσταντίνος Κανάρης, ο οποίος το βράδυ της 7ης Ιουνίου του ίδιου χρόνου πυρπόλησε μέσα στο λιμάνι της Χίου τη ναυαρχίδα του οθωμανικού στόλου. Από την έκρηξη σκοτώθηκαν πλήθος Τούρκων ναυτών και αξιωματικών, όπως επίσης και ο ναύαρχος Καρά Αλή. Ο Δανός Adam Friedel ήταν ένας από τους πολλούς Ευρωπαίους που συγκινημένοι από τον ελληνικό αγώνα για ελευθερία, διψασμένοι για περιπέτειες ή προσδοκώντας κέρδος βρέθηκαν στην Ελλάδα μετά το ξέσπασμα της Επανάστασης. Ο συγκεκριμένος έφθασε το 1821 με την ιδιότητα του καλλιτέχνη και του στρατιωτικού. Κατά τη διάρκεια της παραμονής του στην επαναστατημένη Ελλάδα γνώρισε από κοντά τους περισσότερους οπλαρχηγούς και πολιτικούς (Κολοκοτρώνη, Νικηταρά, Μαυρομιχάλη, Μπότσαρη, Δ. Υψηλάντη, Κωλέττη, Μαυροκορδάτο, Μαυρογένους, Μπουμπουλίνα κ.ά.), αλλά και διακεκριμένους Ευρωπαίους, όπως το Λόρδο Byron. Τους περισσότερους από τους προαναφερθέντες σκιτσάρισε, μάλιστα, εκ του φυσικού και το 1824 που εγκαταστάθηκε στην Αγγλία τύπωσε τα πορτραίτα τους σε μία σειρά τεσσάρων τευχών, καθένα από τα οποία περιείχε έξι προσωπογαρφίες. Όπως και ο πίνακας του Delacroix για τη σφαγή της Χίου, οι προσωπογραφίες του Friedel λειτούργησαν υπέρ της Ελληνικής Επανάστασης ως σύμβολα ελευθερίας και αντίστασης στον απολυταρχισμό και ενίσχυσαν ακόμη περισσότερο το φιλελληνικό κίνημα. Ο Ελβετός Pierre Louis Bouvier (1766-1836), θεωρούνταν από τους σπουδαιότερους καλλιτέχνες μικργραφιών της γενιάς του. Το αξίωμα του Καπουδάν Πασά ήταν στρατιωτικό και αφορούσε στη συνολική διοίκηση και διαχείριση του οθωμανικού στόλου.

ObjectId: 

2071