Chourchid.
The Greeks. Twenty - four Portraits of the principal leaders and personages from the commencement of the struggle.Third part. London: Published by, Adam de Friedel and sold by all the principal Book and Print sellers in town and country. 1827.
Ο διοικητής της Πελοποννήσου και αρχιστράτηγος των τουρκικών δυνάμεων Χουρσίτ Πασάς, πολυτελώς ενδεδυμένος και με εντυπωσιακό κάλυμμα κεφαλής (τουρμπάνι).
ΑΞΙΩΜΑΤΟΥΧΟΙ|ΚΙΡΚΑΣΙΟΙ|ΔΙΟΙΚΗΣΗ|ΟΘΩΜΑΝΙΚΗ ΑΥΤΟΚΡΑΤΟΡΙΑ|ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ (1821)|ΠΟΡΤΡΑΙΤΑ|ΣΤΡΑΤΙΩΤΙΚΟΙ/ΑΞΙΩΜΑΤΙΚΟΙ
1827
Οθωμανική Αυτοκρατορία
26
2
s019
Bouvier
Adam de Friedel
Book page
"Seraskir of Rhumeli, Commander of the blockade of Missolonghi. This print forms one of the series of Greek Portraits (3rd part) now in course of publication in London & Paris, 1827, A. Friedel & sold by the principal Book & Printsellers in town & country." "Archevegue de Paleon (ancien) Patras (στο σημείο αυτό έχει γίνει τυπογραφικό λάθος. Το γαλλικό κείμενο αναφέρεται στον Παλαιών Πατρών Γερμανό, ενώ η εικόνα αφορά στο Χουρσίτ Πασά). Publié à Londres et à Paris 1827 par A. Friedel. Ces dessins forment en serie de portraits des Grecs (3ième partie) et se trouve chex tous les principaux Libraires et marchands d' estampes à Paris et dans les departements". Ο Κιρκάσιος Χουρσίτ Πασάς είχε διοριστεί το 1820 διοικητής της Πελοποννήσου. Στις 24 Δεκεμβρίου, όμως, άφησε στη θέση του τον Μεχμέτ Σαλίχ Πασά διότι κατόπιν εντολής του Σουλτάνου αντικατέστησε τον Πασόμπεη στην αρχιστρατηγία των δυνάμεων που είχαν σταλεί εναντίον του απείθαρχου και φιλόδοξου Αλή Πασά των Ιωαννίνων. Η εκστρατεία του ήταν επιτυχημένη, ο Αλής εκτελέστηκε, αλλά ο Χουρσίτ έπεσε σε δυσμένεια κατηγορούμενος ότι σφετερίστηκε τους θησαυρούς του. Του αφαιρέθηκε η αρχιστρατηγία (που δόθηκε στο Δράμαλη) και αυτοκτόνησε ατιμασμένος το 1822. Το αξίωμα του Πασά ήταν από τα σημαντικότερα στην οθωμανική διοικητική και στρατιωτική μηχανή, ανώτερο του Μπέη, αλλά κατώτερο του Μεγάλου Βεζίρη. Η καταγωγή της λέξης προέρχεται από την τουρκομανική "bash aga" που σήμαινε αρχηγός φυλής και την περσική "padeshah" που σήμαινε βασιλιάς και τη χρησιμοποιούσαν οι Σουλτάνοι ως επίσημο τίτλο τους. Ο Δανός Adam Friedel ήταν ένας από τους πολλούς Ευρωπαίους που συγκινημένοι από τον ελληνικό αγώνα για ελευθερία, διψασμένοι για περιπέτειες ή προσδοκώντας κέρδος βρέθηκαν στην Ελλάδα μετά το ξέσπασμα της Επανάστασης. Ο συγκεκριμένος έφθασε το 1821 με την ιδιότητα του καλλιτέχνη και του στρατιωτικού. Κατά τη διάρκεια της παραμονής του στην επαναστατημένη Ελλάδα γνώρισε από κοντά τους περισσότερους οπλαρχηγούς και πολιτικούς (Κολοκοτρώνη, Νικηταρά, Μαυρομιχάλη, Μπότσαρη, Δ. Υψηλάντη, Κωλέττη, Μαυροκορδάτο, Μαυρογένους, Μπουμπουλίνα κ.ά.), αλλά και διακεκριμένους Ευρωπαίους, όπως το Λόρδο Byron. Τους περισσότερους από τους προαναφερθέντες σκιτσάρισε, μάλιστα, εκ του φυσικού και το 1824 που εγκαταστάθηκε στην Αγγλία τύπωσε τα πορτραίτα τους σε μία σειρά τεσσάρων τευχών, καθένα από τα οποία περιείχε έξι προσωπογαρφίες. Όπως και ο πίνακας του Delacroix για τη σφαγή της Χίου, οι προσωπογραφίες του Friedel λειτούργησαν υπέρ της Ελληνικής Επανάστασης ως σύμβολα ελευθερίας και αντίστασης στον απολυταρχισμό και ενίσχυσαν ακόμη περισσότερο το φιλελληνικό κίνημα. Ο Ελβετός Pierre Louis Bouvier (1766-1836), θεωρούνταν από τους σπουδαιότερους καλλιτέχνες μικργραφιών της γενιάς του.
2098