--> Gennadius Scrapbooks

Ιστοριογραφία, 1912 - 1913

Title: 

Publication/Bibliography: 

Description: 

Στο κέντρο το βοηθητικό πλοίο "Κανάρης" (το όνομά του διακρίνεται στην πλώρη), τορπιλοθέτης ή αρχηγός τορπιλικού, με μέλη του πληρώματος πάνω στο κατάστρωμα και την ελληνική σημαία στην πρύμνη. Μπροστά από το "Κανάρης» από αριστερά προς τα δεξιά με τα πληρώματά τους, τα υπ΄αρ. "14", "15" και "11" τορπιλλοβόλα τύπου V. Στην πλώρη του "15" δύο άνδρες με πολιτικά ρούχα, στις πρύμνες των τορπιλοβόλλων ελληνική σημαία. Κάτω δεξιά έκτυπη μπλε σφραγίδα στα γαλλικά: A. Gaziades, ATHENES - PIREE, Rue Stade - Eole.

Subject: 

ΕΝΟΠΛΕΣ ΔΥΝΑΜΕΙΣ|ΠΟΛΕΜΙΚΟ ΝΑΥΤΙΚΟ|ΛΙΜΑΝΙΑ|ΟΠΛΑ/ΟΠΛΙΣΜΟΣ|ΠΛΟΙΑ|ΣΤΡΑΤΙΩΤΙΚΟΙ/ΑΞΙΩΜΑΤΙΚΟΙ

Date: 

Datecoveragefrom: 

1/1/1885

Datecoverageto: 

31/12/1904

Country: 

OLCity: 

OLSite: 

Monument: 

OLArea: 

Scrapbook: 

35

Volume: 

1

Spread: 

s006

Author: 

Γαζιάδης

Engraver: 

Publisher: 

Type: 

Photo

Notes: 

Οι αριθμοί των τορπιλοβόλλων αναγράφονται στα δεξιά της πλώρης και το φουγάρο. "Gettysberg" και "Ψαρά" ήταν οι αρχικές ονομασίες του πολεμικού πλοίου “Κανάρης” που το 1897 έλαβε μέρος στον ελληνοτουρκικό πόλεμο ως αρχηγός τορπιλικών με κυβερνήτη τον Πρίγκηπα Γεώργιο. Μετονομάστηκε σε "Κανάρης" το 1890. Στους Βαλκανικούς Πολέμους έλαβε μέρος υπό τις διαταγές του Αντιπλοίαρχου Μ. Γούδα. Ελαφρώς οπλισμένο το ίδιο, κυρίως μετέφερε τις τορπίλλες για τα τορπιλλοβόλα που συνόδευε. Το τορπιλλοβόλα υπ' αρ. "14", "15" και "11" ναυπηγήθηκαν τη διετία 1884-1885 στα γερμανικά ναυπηγεία Vulkan, εντάχθηκαν στον ελληνικό στόλο το 1885 και έλαβαν μέρος στον ελληνοτουρκικό πόλεμο του 1897.Τα τροπιλλοβόλα είχαν μήκος 37,5 μ., πλάτος 4,6 μ. και εκτόπισμα 85 τ. Το 1905 υπέστησαν μετασκευή και αναλεβήτωση στο εργοστάσιο "ΜακΝτούαλ και Βαρβούρ" στον Πειραιά. Αποτέλεσμα των εργασιών ήταν να αποκτήσουν δεύτερο λέβητα και δεύτερη καπνοδόχο, να αυξηθεί η μέγιστη ταχύτητά τους από 18 σε 25 κόμβους και να αναβαθμιστεί ο οπλισμός τους (1 διπλό μυδραλλιοβόλο, 2 πρωραίους σταθερούς τορπιλλοβλητικούς σωλήνες και 1 περιστρεφόμενο, έκαστο). Δεδομένης της ύπαρξης ενός και μόνο φουγάρου, η φωτογραφία χρονολογείται με ασφάλεια πριν το 1905. Και τα τρία τορπιλλοβόλα συμμετείχαν τόσο στον ελληνοτουρκικό, όσο και στους βαλκανικούς πολέμους. Κατά τη διάρκεια του ελληνοτουρκικού πολέμου του 1897, το τορπιλλοβόλο "14", μαζί με το "Πηνειός" συνέλαβαν και κατέσχεσαν το τουρκικό επίτακτο "Γεώργιος" που μετέφερε στρατιώτες και πυρομαχικά. Στις 8/11/1912 υπό τις διαταγές του Υποπλοιάρχου Π. Αργυρόπουλου, τορπίλισε και βύθισε εντός του όρμου των Κυδωνιών (Αϊβαλί) την τουρκική κανονιοφόρο “Trabzon”. Παροπλίστηκε, όπως και το "15", το 1919. Το τορπιλλοβόλο "11" υπό τη διακυβέρνηση του Υποπλοιάρχου Νικόλαου Βότση (εγγονού του Κυβερνήτη του πλοίου "Άρης" κατά την Επανάσταση του 1821) ήταν το πλοίο που σημείωσε την πρώτη ελληνική επιτυχία έναντι του τουρκικού ναυτικού στους Βαλκανικούς Πολέμους, όταν στις 18/10/1912 και ώρα 23:35’ κατόρθωσε να παρακάμψει την επάκτιο άμυνα του λιμανιού της Θεσσαλονικής (συμπεριλαμβανομένου του ισχυρότατου προβολέα του φρουρίου Καραμπουρνού) και με δύο τορπίλλες να καταβυθίσει την παλαιά τουρκική θωρακοβάριδα “Feth – I – Bullend” (ναυπηγήθηκε στην Αγγλία το 1872 και μετασκευάστηκε στην Κωνσταντινούπολη το 1907). Για τον πρώτο αυτόν άθλο απονεμήθηκαν εξαιρετικές τιμές στον Κυβερνήτη Υποπλοίαρχο Νικόλαο Βότση. Το τορπιλλοβόλο "11" στις 23 Απριλίου 1913 λόγω σφοδρής κακοκαιρίας προσάραξε στο Μούδρο της Λήμνου, όπου βρισκόταν το ελληνικό ναυτικό επιτελείο, και βυθίστηκε χωρίς θύματα. Αργότερα ανελκύσθηκε και επανήλθε σε ενεργό δράση, για να μετατραπεί σε υδροφόρο το 1918 και να παροπλιστεί δύο χρόνια αργότερα. Ο Αναστάσιος Γαζιάδης, σημαντικός Έλληνας φωτογράφος, ξεκίνησε να ασχολείται με τη φωτογραφία λίγο πριν το 1880 και συνέχισε να φωτογραφίζει ως τις αρχές του 20ού αιώνα, οπότε και τον διαδέχτηκαν οι γιοι του. Μια από τις αγαπημένες θεματικές του ήταν τα πλοία.

ObjectId: 

362