Porte du vieux Serail.
Άποψη της πύλης του χαιρετισμού - δεύτερης διαδοχικά από τις τρεις του Τοπ Καπί. Η αυλή μεταξύ της πρώτης και δεύτερης πύλης που απεικονίζεται, ονομαζόταν αυλή των γενιτσάρων.
ΑΝΑΚΤΟΡΑ|ΜΝΗΜΕΙΑ|ΟΘΩΜΑΝΙΚΗ ΑΥΤΟΚΡΑΤΟΡΙΑ
Οθωμανική Αυτοκρατορία
Κωνσταντινούπολη
Τοπ Καπί (παλάτι σουλτάνου)
πύλη της ευτυχίας (Babi-Seadet)
52
2
s072
Robertson
Photo
Το 1459 ο Μωάμεθ Β’ αποφάσισε μετά το Εσκί Σεράι στο κέντρο της Κωνσταντινούπολης να κτίσει δεύτερο παλάτι, στο σημείο της πόλης όπου συναντώνται ο Κεράτιος Κόλπος με τη Θάλασσα του Μαρμαρά, στη θέση της αρχαίας βυζαντινής ακρόπολης. Η οικοδόμηση του ανακτόρου διήρκεσε 16 περίπου χρόνια. Το 19ο αιώνα, την αρχική ονομασία Γενί Σεράι (Νέο Παλάτι) αντικατέστησε η νέα ονομασία Τοπ Καπί (Πύλη του Κανονιού), λόγω της ομώνυμης γειτονικής πύλης. Το αρχιτεκτονικό ενδιαφέρον του παλατιού έγκειται τόσο στον τρόπο κατασκευής του, όσο και στο γεγονός ότι διαμορφώθηκε με τα χρόνια και αναλόγως των προσθηκών, επεκτάσεων του κάθε σουλτάνου. Ουσιαστικά, δεν αποτελεί ενιαίο χώρο, αλλά ένα σύμπλεγμα κτιρίων, κήπων, κρηνών, περιπτέρων κοκ που αναπτύσσονται σε τέσσερις μεγάλες αυλές. Οι αυλές αναπτύσσονται σε έναν κάθετο άξονα με κατέυθυνση από νότο προς βορρά και χωρίζονται με πύλες, ενώ η πρόσβαση σε αυτές μειώνεται προοδευτικά. Η τέταρτη και πιο εσωτερική αυλή ανήκε αποκλειστικά και μόνο στο σουλτάνο. Το ανάκτορο του Τοπ Καπί παρέμεινε βασική κατοικία των σουλτάνων ως τα μέσα του 19ου αιώνα, οπότε η αυλή μεταφέρθηκε στο νεότευκτο και πιο "ευρωπαϊκό" παλάτι Dolmabahçe. O Βρετανός (σκωτσέζικης καταγωγής) James Robertson (1813 – 1888) ήταν χαράκτης και φωτογράφος, θεωρείται, μάλιστα, από τους πρώτους φωτογράφους – πολεμικούς ανταποκριτές. Γεννημένος στο Middlesex της Αγγλίας εγκαθίσταται στην Κωνσταντινούπλη το 1841 ως υπέυθυνος χάραξης νομισμάτων στο αυτοκρατορικό νομισματοκοπείο. Κατά τη διάρκεια της παραμονής του στην οθωμανική πρωτεύουσα ανέπτυξε ιδιαίτερο ενδιαφέρον για τη φωτογραφία και το 1853 συνεταιρίστηκε με τον συμπατριώτη του Felice Beato, ενώ την επόμενη χρονιά άνοιξε φωτογραφικό κατάστημα στην ευρωπαϊκή συνοικία του Πέραν. Με τη συνεργασία και του Antonio Beato, αδελφού του Felice, οι τρεις φωτογράφοι άρχισαν να ταξιδεύουν και να φωτογραφίζουν απόψεις πόλεων και μνημεία στη Μάλτα, την Ελλάδα, την Ιερουσαλήμ και αλλού. Οι φωτογραφίες του Robertson γνώρισαν μεγάλη επιτυχία, συμμετείχαν σε διεθνείς εκθέσεις στο Παρίσι και το Λονδίνο, ενώ δημοσιεύθηκαν και σε δημοφιλή εικονογραφημένα περιοδικά της εποχής, όπως το London Illustrated News. Μεγάλη φήμη γνώρισε, εξάλλου, για τη φωτογραφική κάλυψη του Κριμαϊκού Πολέμου (1853 – 1856).
6170